Ce este marketingul agresiv?
Este un lucru destul de greu de definit, dar pe care il recunoastem
imediat atunci cand il intalnim. Este acel gen de marketing care
depaseste cu buna stiinta anumite limite si face discriminari evidente
in functie de rasa, sex sau religie. De exemplu, este evident ca barbatii sunt atrasi imediat de imaginea
unei femei frumoase (din acest motiv femeile frumoase apar in mai toate
reclamele pentru produse masculine).
Probleme apar insa atunci cand clipurile publicitare le prezinta in
posturi denigrante - complet ignorante in probleme tehnice sau reduse la
statutul de servitoare ale barbatilor - ignorandu-se faptul ca de multe
ori femeile sunt cele care cumpara produse pentru partenerii lor.
Dar nici barbatii nu scapa: sunt numeroase reclamele in care ei apar ca
niste impiedicati, incapabili sa gateasca o mancare sau sa se ocupe de
ingrijirea copiilor. Apoi, chiar daca nu sunt la fel de numeroase,
exista si productii care iau in deradere apartenenta la un grup etnic
sau religios.
Poate ca asemenea reclame reusesc in mod eficient sa atraga atentia publicului, dar asta nu inseamna neaparat vanzari
mai mari. Un studiu intreprins in S.U.A. privind comportamentul
consumatorilor arata ca un clip care creeaza emotii negative - dezgust,
teama sau furie - va indeparta publicul de produsul respectiv, intr-o
reactie normala de evitare a sursei de emotii negative.
Acelasi studiu releva faptul ca disponibilitatea maxima pentru
receptarea unui mesaj publicitar apare atunci cand acesta este transmis
intr-un context care prezinta o familie fericita, o mama cu copii ei, un
grup de prieteni.
De asemenea, un foarte bun raspuns se obtine si cand este promovat un
produs nou. Creierul este dornic sa invete, sa afle lucruri noi si in
acest proces de invatare produce dopamina, aceeasi substanta pe care o
produce si cand este stimulat de imagini cu mancare sau de imagini cu
continut sexual.
Concluzia ar fi ca eficienta marketing-ului ofensiv lasa mult de dorit.
Cand sunt atatea lucruri care ii fac pe oameni sa se simta bine, de ce
sa iti asumi riscul sa ii faci sa se simta prost?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu